قرآن و بشارت موعود

قرآن و بشارت موعود

نويسنده:محمدحسين شيخ شعاعي

پيشوايان دين آيات بسياري از قرآن را به موضوع مهدوديت تفسير کرده اند. چيزي نزديک به 140 آيه. از اين روايات برخي به اصحاب ايشان اشاره مي کند. برخي هم به شرح علائم ظهور مي پردازد. روايات ديگري هم هست که ازاقوام و پيامبران گذشته سخن مي گويد و ياران و شرايط قائم را به وضعيت آنها تشبيه مي کند. بهترين فرصت است که در اين چند سطر خيلي سريع و پراکنده چندتايي از گل هاي اين فصل را مرور کنيم .

متقين و رمز رستگاري

امام صادق عليه السلام در تفسير آيه 2 و 3 سوره بقره (ذلک الکتاب لاريب فيه هدي للمتقين الذين يؤمنون بالغيب) فرموده اند: متقين، شيعيان علي بن ابي طالب هستند و غيب، حجت غايب است. بر اساس اين روايت در ارتباطي عميق تر با مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه) مي توان از اين آيه چنين برداشت کرد که کساني راه رستگاري را در قرآن مي يابند که به امام غايب اعتقاد دارند.

امام، تاويل کننده آيات

در آيه 86 سوره هود مي خوانيم؛ اگر اهل ايمان باشيد يکتا بازمانده خدا براي شما بهتر است. امام باقر عليه السلام فرموده اند: هنگامي که مهدي ظهور کنداولين سخني که بر زبانشان جاري مي شود همين آيه است. گويا خداوند مهدي (عجل الله تعالي فرجه) را ذخير ه کرده است براي روزگاري که انسان با کارنامه سياهش از اصلاح امور خود وامانده و از سوي ديگر راه هاي رستگاري خودش را با از بين بردن پيشوايان حقيقي به روي خود بسته است و شايد سرّ اين که خداوند گفته است: آنچه خدواند برايتان نگه داشته است بهتر است همين باشد که انسان تا از خود نااميد نشده و به صرورت وحي و امام معصوم پي نبرده است اقبالي به آن نشان نمي دهد. امام همين که از غيبت به درآمد براي تحقق جامعه آرماني مهدوي و محو کامل فتنه هاي عالم تا پاي جان مي ايستد. چنان که قرآن در آيه 39 سوره انفال، وظيفه ياران مهدي (عجل الله تعالي فرجه) را هنگام ظهور دولت مهدي چنين توضيح مي دهد؛ تا رفع کامل فتنه ها با کافران بجنگيد. امام باقر عليه السلام در توضيح اين آيه فرموده اند: «هنگام قيام قائم زمان تأويل اين آيه است».

مژده به مستعضعفان

آيه 5 سوره قصص مي گويد: و خواستيم بر کساني که در زمين فرودست شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان مردم گردانيم و ايشان را وارث [زمين] کنيم. امام باقر و امام صادق عليهم السلام اين آيه را مخصوص صاحب الامري دانسته اند که در آخرالزمان ظاهر مي شود. بلي با ظهور امام، جهان به مستضعفان سپرده مي شود. اما اين انتقال قدرت بدون هزينه و دردسر نخواهد بود. ياران مهدي (عجل الله تعالي فرجه) به سختي آزمايش مي شوند.

 

 




:: برچسب‌ها: امام زمان , قرآن , امام زمان در قرآن , امام , تاویل کننده آیات ,
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
نویسنده : سید محمد حسین هاشمی زاده
تاریخ : شنبه 29 بهمن 1390
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: